Wat is dryneedling?

Bij toepassen van Dry needling wordt een dunne naald door de huid in de spier geplaatst. Het prikken gebeurd snel waardoor het geen pijn doet. De naald wordt in de spier gezet waar een triggerpoint zit. In de volksmond noemen we dat ook wel een ‘spierknoop’.

Door met de naald in de spiervezel te prikken, ontstaat een aanspanning van de vezel: een twitch. Wanneer die spiervezel zich aanspant, voelt dit als een soort kramp, die een herkenbare pijn oplevert. Nadat de vezel zich heeft aangespannen, ontspant deze weer. Die ontspanning kan ervoor zorgen dat je directe pijn verlicht en er een betere beweeglijkheid optreedt.

Iets voor jou?

Plan online afspraak in
Iris aan het werk

Wanneer is Dry-Needling een oplossing voor klachten?

Dry needling is toepasbaar bij stijve gewrichten en spieren, klachten van nek, schouder, arm, ellenboog, onderarm, pols, klachten van de lage rug, heup, knie, onderbeen, hielspoor en andere voetklachten.

De fysiotherapeut besluit op basis van een gesprek en lichamelijk onderzoek of dry-needling als behandeling inzetbaar is. Daarbij worden de spieren onderzocht, naar pijnpunten en mogelijke triggerpoints.

De methode is onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling.

Dry-Needling heeft voordelen boven massages

Latente triggerpoints geven alleen lokale pijn. Deze zijn wel goed te masseren. Een voordeel van dry needling is dat je bij diepgelegen spieren kunt komen, waar je met bijvoorbeeld massage niet bij kunt omdat je dan eerst door veel andere spieren moet drukken.

Waarom Dry Needling

• Snel ontspannen van de spier
  • Korte behandeltijd
  • Korter behandeltraject
  • Minder pijn
  • Veel toepassingen mogelijk
  • Werkt ook goed bij uitstralende pijn
  • Kan op plaatsen behandelen waar vingers niet bij kunnen
  • Kracht komt sneller terug in uw spier
dry needling

Vragen over Dry-Needling?

Wij zitten midden in Apeldoorn in een oude boerderij verbouwd naar een moderne sportfysio studio. Daar staan wij voor jou klaar om jou fysiek weer optimaal te krijgen.