Oud-fit

Plezier in bewegen staat centraal

Trainen voor een kwalitatief beter leven

In de tijd van de Romeinen werd iemand gemiddeld dertig jaar oud. Nu worden we ‘met gemak’ zeventig jaar en de prognose is dat we steeds ouder worden en er meer ouderen in de samenleving zullen zijn. Hoe oud je ook mag worden, het is fijn om met een zo’n hoog mogelijke levensstandaard oud te worden. Trainen doe je dan ook voor een kwalitatief beter leven.

Bewegen op oudere leeftijd is de moeite waard

Het is heel natuurlijk dat je lichaam in de loop der jaren verandert. Kun je op 20-jarige leeftijd nog bomen uit de grond trekken en vanuit stilstand 10 kilometer hardlopen, vanaf een leeftijd van 30 jaar nemen je kracht en uithoudingsvermogen langzaam af. Je spiermassa neemt met ongeveer één procent per jaar af, terwijl je vetpercentage toeneemt.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen tussen de 50 en 60 jaar ongeveer twee kilo vetreserve erbij krijgen terwijl hun lichaamsgewicht gelijk blijft. Reden hiervoor is onder andere de steeds trager wordende vetstofwisseling. Opgeslagen vet wordt daardoor slechter afgebroken. Over het algemeen nemen het prestatievermogen en het herstel op oudere leeftijd objectief gezien af. Dit heeft veel functionele gevolgen zoals bijvoorbeeld moeite hebben met traplopen, boodschappen doen, tuinieren etc.

Oud-fit is specifiek gericht op de behoeften van ouderen. Het is holistisch georiënteerd en niet te veeleisend, maar ook zeker niet te makkelijk. Met de oefeningen kun je je lichaam op een leuke maar uitdagende manier trainen. Het doel van de sport is dat senioren zo lang mogelijk zelfstandig op een kwalitatieve manier hun dagelijks leven kunnen leiden en tot op hoge leeftijd vitaal blijven. Daarom ligt de nadruk vooral op functionele oefeningen en versterkende oefeningen.

Specifiek gericht op de behoeften van ouderen

Work in progress!

18 oktober 2021 openen wij onze deuren. Meldt je aan voor die tijd en ontvang eenmalig 30% korting!